آرامگاه سعدی در شیراز
نوشته شده توسط : mali

آرامگاه سعدی در شیراز

آرامگاه سعدی در شیراز

شیراز شهر شعر و ادب پارسی است و جاذبه های فرهنگی بسیاری دارد. این شهر زیبا مهد شاعران بزرگی چون سعدی و حافظ بوده است و هم اکنون نیز آرامگاه این شعرای بزرگ ایرانی در شهر شیراز قرار دارند.

اگر شما اهل ادبیات و شعرخوانی هستید، قطعا بازدید از شیراز و مقبره ی این دو شاعر بزرگ، یعنی سعدی و حافظ برای شما جالب خواهد بود. در غیر این صورت نیز شهر شیراز جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی بسیاری دارد که تور شیراز می تواند برای شما دیدنی باشد. کمتر کسی است که آوازه ی زیبایی های شهر بهارنارنج ها به گوشش نخورده باشد.

آرامگاه سعدی در شیراز

مقبره ی سعدی شاعر پرآوازه ی ایرانی، در نزدیکی باغ دلگشا در شیراز واقع شده است و امروزه با نام سعدیه شناخته می شود. این مقبره در سال 1354 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و پس از آن نقش این آرامگاه در سال های 87 و 89 بر روی سکه های پنجاه تومانی و اسکناس های ده هزار تومانی چاپ شده است.

شاید بدانید که نام کامل سعدی، ابومحمد مشرف الدین مصلح بن عبدالله بن مشرف بوده است و در قرن ششم هجری می زیسته است. او علاوه بر سعدی به القاب دیگری چون استاد سخن، پادشاه سخن و شیخ اجل نیز مشهور بوده است. این القاب نیز از آن جهت بوده است که سعدی تاثیر زیادی بر زبان و ادبیات فارسی گذاشته و آثار او تا مدت زیادی در مدارس و مکتب خانه ها تدریس می شده است. امروزه آثار این شاعر رزرو تور شیراز به نام ایرانی در کتاب های بوستان، گلستان، کلیات سعدی و غزلیات سعدی به چاپ رسیده است. تسلط سعدی بر کلام و مفاهیمی که در آثارش به چشم می خورد نه تنها بر زبان فارسی که بر آثار اندیشمندان غربی نیز تاثیر گذاشته است.

آرامگاه سعدی در شیراز

بر طبق اسناد تاریخی سعدی سی سال از عمرش را در جهان گردی به سر می برده است و پس از آن به شیراز آمده و و در همین شهر نیز از دنیا می رود. مکانی که امروزه آرامگاه سعدی در آن واقع شده است نیز، در گذشته محل زندگی و آموزش و فعالیت های سعدی در شیراز بوده است. گفته می شود اولین مقبره ای که برای سعدی ساخته شد در دوره ی دومین پادشاه ایلخانی بوده است. پس از ساخت این بنا، آرامگاه سعدی در دوره های تاریخی مختلف و به دستور پادشاهان مختلف بارها تخریب شده و دوباره بنا شده است. تا این که سرانجام در دوره ی پهلوی بنایی که امروزه وجود دارد ساخته می شود.

امروزه زیربنای این آرامگاه در حدود 257 متر مربع است و از معماری زیبای ایرانی بهره می برد به طوری که از بیرون به شکل مکعب و از داخل به شکل هشت ضلعی ساخته شده است. این مقبره هشت ستون سنگی زیبا نیز دارد که بر زیبایی آن افزوده است. جالب این که در هفت ضلع ساختمان، هفت کتیبه نصب شده است و بر روی هر یک از کتیبه ها اشعار و یا سخنان سعدی درج شده است. محوطه ی کلی سعدیه آفر تور شیراز نیز درخت کاری های زیبایی دارد که فضا را بیش از پیش دلپذیر کرده است.

آرامگاه سعدی در شیراز

 

تور کیش

 

تور مشهد

 

تور مشهد





:: برچسب‌ها: آرامگاه سعدی در شیراز,نرخ ویژه تور شیراز,رزرو تور شیراز,آفر تور شیراز ,
:: بازدید از این مطلب : 264
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: